Wie is drijvende kracht achter Tesla , Solar City en SpaceX
Tijdens de eerste
uitzending van “De Wereld Draait Door” in september 2014 werd Elon
Musk (geboren in 1971) door een kleine commissie genoemd als meest
invloedrijke persoon van dit moment.
Deze van oorsprong Amerikaanse IT-ondernemer heeft zichzelf als kind leren programmeren en verkocht op 12-jarige leeftijd al zijn eerste software. Het was Blastar, een ruimtespel . Deze fascinatie met ruimtevaart komt in zijn latere leven helemaal terug door de oprichting van het commerciële ruimtevaartbedrijf SpaceX.
Al decennia is Musk gefascineerd in ruimtevaart en hij heeft kennelijk de boeken van Erich von Däniken gelezen. Daarin staan ideeën over de ontginning en industriële productie op andere planeten. Musk heeft wel eens gezegd dat het mogelijk moet zijn om binnen 10 tot 20 jaren mensen op Mars te brengen en daar in kassen zelfs groenten te gaan kweken.
Musk heeft een Canadese moeder en een Zuid-Afrikaanse vader, maar is opgegroeid in de VS waar hij ook gestudeerd heeft . Hij heeft een universitaire titel in bedrijfskunde (MBA) en een titel in natuurkunde aan de Universiteit van Pennsylvania . Daarna is hij medeoprichter geweest van het IT-bedrijf PayPal dat op een veilige manier internet wereldwijd betalingen kan verrichten. Met de opbrengst van de verkoop van PayPal aan Ebay heeft Musk miljoenen kunnen investeren in zijn nieuwe passie van schone elektrische energie en ruimtevaart.
Zijn meest ambitieuze onderneming, hij was toen nauwelijks 30 jaar, is het bedrijf SpaceX dat vanaf 2002 commerciële ruimtevaart ontwikkelt . Het bedrijf is erin geslaagd om succesvolle testvluchten te maken met de raketten Falcon1 en Falcon 9. Met deze raketten wordt het ruimtestation ISS bevoorraadt. Daarnaast heeft men ook een ruimtevaartuig Dragon ontwikkeld dat vanuit een baan om de aarde ook weer kan terugkeren naar de aarde, zodat het hergebruikt kan worden.
Al vanaf 2010 zijn falcon raketten succesvol gelanceerd. Begin 2015 moet opnieuw een dergelijke raket gelanceerd worden, die echter ook kan terugkeren.Bij terugkomst moet de raket rechtop landen op een platform ter grootte van een voetbalveld in de Atlantische Oceaan. Dat is ongeveer net zo moeilijk als een bezemsteel te laten balanceren terwijl het stormt. De eerste poging begin januari 2015 lukte maar ten dele. De raket landde wel op het platform maar nog met teveel snelheid. Pas op 21 december 2015 lukte het wel de stuwraket weer te laten landen. Een doorbraak.
Deze van oorsprong Amerikaanse IT-ondernemer heeft zichzelf als kind leren programmeren en verkocht op 12-jarige leeftijd al zijn eerste software. Het was Blastar, een ruimtespel . Deze fascinatie met ruimtevaart komt in zijn latere leven helemaal terug door de oprichting van het commerciële ruimtevaartbedrijf SpaceX.
Al decennia is Musk gefascineerd in ruimtevaart en hij heeft kennelijk de boeken van Erich von Däniken gelezen. Daarin staan ideeën over de ontginning en industriële productie op andere planeten. Musk heeft wel eens gezegd dat het mogelijk moet zijn om binnen 10 tot 20 jaren mensen op Mars te brengen en daar in kassen zelfs groenten te gaan kweken.
Musk heeft een Canadese moeder en een Zuid-Afrikaanse vader, maar is opgegroeid in de VS waar hij ook gestudeerd heeft . Hij heeft een universitaire titel in bedrijfskunde (MBA) en een titel in natuurkunde aan de Universiteit van Pennsylvania . Daarna is hij medeoprichter geweest van het IT-bedrijf PayPal dat op een veilige manier internet wereldwijd betalingen kan verrichten. Met de opbrengst van de verkoop van PayPal aan Ebay heeft Musk miljoenen kunnen investeren in zijn nieuwe passie van schone elektrische energie en ruimtevaart.
Zijn meest ambitieuze onderneming, hij was toen nauwelijks 30 jaar, is het bedrijf SpaceX dat vanaf 2002 commerciële ruimtevaart ontwikkelt . Het bedrijf is erin geslaagd om succesvolle testvluchten te maken met de raketten Falcon1 en Falcon 9. Met deze raketten wordt het ruimtestation ISS bevoorraadt. Daarnaast heeft men ook een ruimtevaartuig Dragon ontwikkeld dat vanuit een baan om de aarde ook weer kan terugkeren naar de aarde, zodat het hergebruikt kan worden.
Al vanaf 2010 zijn falcon raketten succesvol gelanceerd. Begin 2015 moet opnieuw een dergelijke raket gelanceerd worden, die echter ook kan terugkeren.Bij terugkomst moet de raket rechtop landen op een platform ter grootte van een voetbalveld in de Atlantische Oceaan. Dat is ongeveer net zo moeilijk als een bezemsteel te laten balanceren terwijl het stormt. De eerste poging begin januari 2015 lukte maar ten dele. De raket landde wel op het platform maar nog met teveel snelheid. Pas op 21 december 2015 lukte het wel de stuwraket weer te laten landen. Een doorbraak.
Begin februari 2018 heeft Musk de
Heavy Falcon raket gelanceerd met in totaal 27 motoren die een Tesla Roadster
(volledig elektrische auto ) in een ovale baan om de zon gebracht. Daarmee laat
Musk zijn eigen ster rijzen. De auto kan misschien wel miljoenen jaren in de
ruimte blijven. Daarmee maakt Musk zich onsterfelijk. Deze zware HF- raket moet
het mogelijk maken mensen en lading naar Mars te brengen op de langere termijn.
De raket is 70 meter hoog, 1,4 miljoen kg zwaar.
Een topprestatie.
SpaceX heeft van NASA een contract gekregen om transporten uit te voeren naar het internationale ruimtestation ISS. Inmiddels heeft het bedrijf meer dan 1250 werknemers.
SpaceX heeft van NASA een contract gekregen om transporten uit te voeren naar het internationale ruimtestation ISS. Inmiddels heeft het bedrijf meer dan 1250 werknemers.
Zo is Musk sinds 2004 ook
voorzitter van het bedrijf Solar City dat in de VS zonne- energiesystemen
aanlegt en beheert voor particulieren, bedrijven en instellingen. Daarnaast is
hij algemeen directeur van Tesla Motors die wereldwijd erg succesvol is met een
nieuwe generatie elektrische sportauto, de Tesla Roadster (2008-2012), Tesla S
(2012) en de Tesla X (2014). Deze volledig elektrische auto’s hebben een
actieradius van 250 kilometer en leveren uitbreidingsmogelijkheden tot zelfs
480 km. Sinds 2013 heeft Tesla in Tilburg het Europese distributiecentrum
en een assemblagefabriek. Het hoofdkantoor staat in Palo Alto
(Californië). Met de Roadster waar Musk ook de productarchitect van was
behaalde hij een bijzondere prijs, de Global Green Award, uitgereikt door
Michael Gorbatsjov. Medio november 2017 heeft Musk ook zijn plannen voor
een elektrische vrachtwagen gepresenteerd. Deze Tesla Semi kan in 2019 geleverd
worden met een actieradius van 500 km en zelfs uitgebreid tot 800 km met
een volle lading. De wagen beschikt over vier motoren. Met dit bereik zou veel
regulier vrachtwagenverkeer mogelijk zijn en dus een echt alternatief kunnen
zijn voor de huidige dieselwagens. Onduidelijk is nog wel wat de aanschafkosten
zullen zijn. Tesla heeft wel aangegeven dat de vrachtwagen in 20
seconden kan optrekken naar 100 km/uur en dat is een goede prestatie voor een
dergelijke truck. Daf zet voorlopig nog in op een hybride vrachtauto. VDL en
Ginaf hebben in Nederland al wel vergevorderde plannen voor een volledig elektrische
vrachtauto, maar die hebben een duidelijk lagere actieradius.
In september van dit jaar werd
ook duidelijk dat Tesla een grote fabriek gaat bouwen in Nevada om voldoende
nieuwe lithium-ion accu's te produceren voor de nieuwe goedkopere elektrische
auto's.
Een andere activiteit waar hij
momenteel druk doende mee is betreft de ontwikkeling van een nieuwe
zweeftrein tussen San Francisco en Los Angeles als alternatief voor een hoge
snelheidstrein. Daarbij wordt ernaar gestreefd deze afstand van 570
kilometer af te leggen in 35 minuten. Dat is pas een hoge snelheid
van circa 1220 km/uur! Binnenkort wordt een testcircuit gebouwd van zo'n 8 km
lang.
Al deze vernieuwende
ondernemingen hebben Musk geen windeieren gelegd. Hij zou inmiddels een
opgebouwd vermogen hebben van 7,5 miljard euro. Hij heeft beloofd een groot
deel daarvan te besteden aan goede doelen. Elon heeft daarvoor
een eigen filantropische instelling, de Musk Stichting opgericht, die
recentelijk nog financieel een zonne-energie project heeft gesteund in Soma
(Japan), dat erg te lijden heeft gehad onder de kernenergieramp van Fukushima.
Daarmee heeft Musk een enorme staat van dienst opgebouwd en als ondernemer
bijgedragen aan een aantal zeer belangrijke wereldwijde ontwikkelingen.
Eind 2016 heeft Elon Musk op een
congres voor astronomen zijn missie en visie op ruimtereizen verder uitgelegd
en daarbij al een ontwerp/artist impression laten zien van de krachtigste
raket en interstellair ruimtevaartuig annex interplanetair transport systeem
(zie onderstaande foto), dat momenteel door Space-X ontwikkeld wordt. In
2030 moet het zover zijn om mensen naar Mars te brengen.
Eind september 2019 presenteerde presenteerde
Elon Musk (bedrijf Space-X) de nieuw ontwikkelde ruimteraket Starship
die plaats moet kunnen bieden aan honderd personen en ook in de ruimte kan
worden bijgetankt. Daarnaast is het de bedoeling de raket terug te laten keren
naar de aarde om meerdere keren te kunnen gebruiken. Hiermee zou een reis naar
Mars mogelijk moeten zijn, want dat is het voorlopige volgende doel van Musk.
Los van alle technische aspecten
was het ook boeiend om te vernemen dat hij ook al ideëen heeft over de
regeringsvorm op Mars. Hij is daarbij voorstander van een directe
democratie. Een
representatieve democratie is te gevoelig voor corruptie beweert Musk. Hij
heeft ook aangegeven dat door de toenemende automatisering er veel banen zullen
verdwijnen en dat we daarom een universeel basisinkomen nodig
hebben.
Een ander interessant idee van
hem betrof de geldigheid van wetten. Volgens Musk zou daar een
geldigheidstermijn aan gekoppeld moeten worden. Na tien of 20 jaar vervalt
een wet tenzij de bevolking in meerderheid voor behoud van een wet stemt.
Voor meer informatie over zijn
biografie zie ook:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten